Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.Regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, określa zakres zadań, organizację i strukturę jednostki, zasady jej kierowania i funkcjonowania, a także inne postanowienia związane z jej pracą. § 2.1. Centrum jest jednostką organizacyjną podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu, działającą na podstawie: 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.); 2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.); 3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.); 4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr. 127, poz. 721 z późn. zm.); 5) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.); 6) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 135 z późn. zm.);7) ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r., poz. 400); 8) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.); 9) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.); 10) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.); 11) Uchwały Nr XLVI/269/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 sierpnia 2006r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach 12) niniejszego regulaminu. 2. Centrum mieści się w Suwałkach, ul. Świerkowa 60. 3. Obszar działania Centrum obejmuje teren Powiatu Suwalskiego. 4. Ilekroć w regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o: Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Suwalski, Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Suwałkach, Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Suwałkach, Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Suwalskiego - Przewodniczącego Zarządu, Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Sekcji - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne funkcjonujące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy regulamin.
Rozdział II
Zakres dzialania i zadania Centrum
§ 3.1. Centrum realizuje zadania własne Powiatu z zakresu pomocy społecznej oraz pieczy zastępczej jako organizator. Do zadań własnych należy w szczególności: 1) opracowywanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych; 2) organizowanie specjalistycznego poradnictwa i udzielania informacji o prawach i uprawnieniach; 3) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej; 4) pomoc w integracji ze środowiskiem osobom pełnoletnim opuszczającym dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno - wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy mający braki w przystosowaniu się 5) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno - wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy; 6) opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych; 7) tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych; 8) zapewnianie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; 9) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnionym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia; 10) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym; 11) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego; 12) przyznawanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu; przyznawanie pomocy osobom usamodzielnionym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne; 13) szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego; 14) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; 15) przekazywanie do biura informacji gospodarczej, informacji o której mowa w art. 193 ust. 6 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj. zaległości z tytułu nie ponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej; 16) pomoc uchodźcom w zakresie i na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa; 16) pomoc uchodźcom w zakresie i na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa; 17) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób; 18) prowadzenie mieszkań chronionych oraz powiatowych ośrodków wsparcia; 19) doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu powiatu; 20) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb; 21) sporządzanie sprawozdania z działalności Centrum i bilansu potrzeb oraz oceny zasobów z zakresu pomocy społecznej i systemu pieczy zastępczej. 2. Centrum realizuje zadania Powiatu z zakresu administracji rządowej polegające na: 1) pomocy uchodźcom w zakresie indywidualnego programu inegracji oraz opłacaniu za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne; 2) prowadzeniu i rozwoju infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 3) realizacji zadań wynikających z rządowych programow pomocy społecznej; 4) udzielanie cudzoziemcom pomocy, w zakresie interwencji kryzysowej; 5) finansowanie pobytu w całodobowych placówkach opiekuńczo - wychowawczych oraz w rodzinach zastępczych dzieciom cudzoziemców; 6) realizacja dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych; 7) świadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent; 8) analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw. 9) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; 10) finansowania pobytu w pieczy zastępczej małoletniego cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 3.Zadania Powiatu wykonywane przez Centrum na rzecz osób niepełnosprawnych obejmują: 1) działania zmierzające do ograniczenia skutków niepełnosprawności poprzez likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie; 2) działania na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. 4.Centrum realizuje inne zadania Powiatu przewidziane w ustawach i podejmuje działania wynikające z rozeznanych potrzeb. § 4.W celu realizacji zadań, o których mowa w § 3, Centrum współpracuje z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi, a także osobami fizycznymi i prawnymi.
Rozdział III
Zasady kierowania i organizacji pracy
§ 5.1. Centrum kieruje Dyrektor. 2.Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich jego pracowników. 3.W sprawach związanych z funkcjonowaniem Centrum - Dyrektor wydaje zarządzenia. 4.Na czas swojej nieobecności związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym - Dyrektor upoważnia jednego pracownika Centrum do bieżącego kierowania jednostką i informuje o tym Starostę. 5.Do podstawowego zakresu działania Dyrektora Centrum, w szczególności należy: 1) kierowanie bieżącymi sprawami Centrum; 2) reprezentowanie Centrum na zewnątrz; 3) wykonywanie wszystkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum; 4) nadzorowanie prawidłowej realizacji budżetu; 5) sprawowanie funkcji kontrolnej wobec pracowników Centrum; 6) Sprawowanie, w imieniu Starosty, nadzoru nad działalnością rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno - opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo - wychowawczych, z wyłączeniem spraw wynikających z realizacji budżetu tych jednostek; 7) współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowitej lub częściowej opieki rodzicielskiej; 8) opracowywanie i składanie Radzie corocznych sprawozdań z działalności Centrum oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej; 9) wytaczanie na rzecz obywateli powództw o roszczenia alimentacyjne; 10)kierowanie wniosków o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do odpowiednich organów; 11)wydawanie decyzji administracyjnych w ramach ustalonych kompetencji dla Dyrektora oraz udzielonych przez Starostę upoważnień; 12)organizowanie pracy Centrum, dokonywanie podziału zadań oraz ustalanie pracownikom Centrum indywidualnych zakresu czynności; 13)wykonywanie innych zadań zleconych przez Zarząd i Radę. 6.Szczegółowy zakres zadań i obowiązków Dyrektora Centrum ustala Starosta. 7.Dyrektor Centrum działa jednoosobowo na podstawie i w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu. 8.Centrum pracuje w ustawowo przyjęte dni robocze, w godzinach od 7.30 do 15.30. Dyrektor przyjmuje interesantów, w tym w sprawach skarg i wniosków, w każdy poniedziałek od godz 12.30 do godz. 16.00. 9.Pracownicy Centrum zobowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy. 10.Zasady postępowania w sprawach wnoszonych przez interesantów określa kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna dla organów powiatu oraz przepisy szczególne dot. skarg i wniosków.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 6.1. W skład Centrum wchodzą: 1)Sekcja Pomocy Specjalistycznej: Ośrodek Interwencji Kryzysowej; 2)Samodzielne stanowiska pracy; 3)Wieloosobowe stanowiska pracy; 4)Sekcja ds. pieczy zastępczej; 5)Samodzielne stanowiska pracy; 6)Wieloosobowe stanowiska pracy; 2. Wszystkie stanowiska pracy wchodzące w skład struktury organizacyjnej Centrum pracują w oparciu o indywidualne zakresy czynności, obowiązków i odpowiedzialności ustalone przez Dyrektora. § 7.W ramach struktury organizacyjnej Centrum funkcjonują następujące stanowiska pracy: 1)Dyrektor; 2)Główny księgowy; 3)Stanowisko pracy ds. finansowo-księgowych; 4)Starszy księgowy; 5)Stanowisko pracy ds. opiekuńczo-wychowawczych; 6)Stanowisko pracy ds. organizacji interwencji kryzysowej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 7)Stanowisko pracy ds. kadrowych i organizacyjnych; 8)Wieloosobowe stanowisko pracy ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych; 9)Stanowisko pracy ds. aministracyjno biurowych i monitoringu; 10)St. Referent; 11)Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej; 12)Koordynator; 13)Konsultant; 14)Psycholog; 15)Pedagog; 16)Specjalista pracy z rodziną. 17)Pracownik socjalny 18)Asystent osoby niepełnosprawnej 19)Pomoc administracyjna / st.pracy ds. obsługi finansowej /; 20)Pomoc administracyjna.
Rozdział V
Zasady i uprawnienia wspólne dla wszystkich pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy
§ 8.1. Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy związane z realizacją zadań określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, a także doraźnie zlecone przez Dyrektora. 2.Pracownicy, o których mowa w ust. 1, odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i zgodne z przepisami prawa wykonywanie zadań i otrzymanych poleceń służbowych. 3.W sprawach nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Dyrektora - pracownicy, o których mowa w ust. 1, działają samodzielnie, lecz tylko i wyłącznie w granicach zadań wynikających z ich indywidualnego zakresu działania. § 9.Do podstawowych wspólnych zadań dla wszystkich pracownikow zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy należy: 1) terminowe i prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, uchwał organów Powiatu, zarządzeń i poleceń Dyrektora; 2) opracowywanie programów, planów, analiz, prognoz, sprawozdawczości i innych informacji w zakresie zadań realizowanych na danym stanowisku; 3) udział w pracach związanych z planowaniem i opracowywaniem założeń do budżetu Centrum; 4) realizacja zadań i powinności wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych; 5) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 6) przestrzeganie zasad i postanowień niniejszego regulaminu, a także innych regulaminów, zarządzeń i poleceń dotyczących dyscypliny pracy; 7) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz ogólnego poziomu profesjonalnej obsługi interesantów; 8) współuczestnictwo w sprawowanej przez Centrum funkcjach nadzorczych, kontrolnych, szkoleniowych i instruktażowych w stosunku do powiatowych jednostek pomocy społecznej; 9) przestrzeganie ustalonych w Centrum zasad związanych z obiegiem korespondencji i archiwizowania dokumentacji.
Rozdział VI
Gospodarka finansowa
§ 10.1. Centrum jest jednostką budżetową Powiatu, której gospodarkę finansową określa ustawa, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3. 2.Za prawidłowe wykonanie budżetu Centrum odpowiada jego Dyrektor. 3.Gospodarka budżetem Centrum oraz środkami pozabudżetowymi będącymi w jego dyspozycji jest jawna.
Rozdział VII
Nadzór i kontrola
§ 11.1. Nadzór nad działalnością Centrum, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 3 sprawuje Rada. 2.Kontrola i ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności: 1) zakres i prawidłowość realizacji zadań, o których mowa w § 3; 2) prawidłowość gospodarowania mieniem; 3) prawidłowość gospodarki finansowej środkami budżetu i pozabudżetowymi, pozostajacymi w dyspozycji Centrum.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 12.W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie, stosuje się przepisy powszechnie obowiazujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydawanych na podstawie tych przepisów. § 13.Zmiany regulaminu dokonuje Zarząd w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
|