Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, zwane dalej Centrum, działa na podstawie:
-
uchwały Nr IV/16/99 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 28 stycznia 1999 roku w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach;
- ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
- niniejszego statutu.
§ 2. Statut określa obszar oraz zakres działania Centrum.
- Siedziba Centrum mieści się w Suwałkach.
- Centrum jest jednostką budżetową Powiatu Suwalskiego, podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu.
- Terenem działania Centrum jest obszar Powiatu Suwalskiego, w skład którego wchodzą gminy: Bakałarzewo, Filipów, Jeleniewo, Przerośl, Raczki, Rutka Tartak, Suwałki, Szypliszki, Wiżajny.
Rozdział II
Zakres działania
§ 3. Centrum realizuje zadania wynikające w szczególności z:
- ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002r. Nr 42 poz. 371 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 493);
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz 887);
- innych przepisów.
§ 4. Centrum powołane jest do wykonywania zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej i z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, zadań administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat jak również zadań powiatu wynikających z ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
§ 5. Centrum sprawuje nadzór nad działalnością powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
§ 6. W celu realizacji zadań Centrum współpracuje z organami administracji rządowej, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi Kościołami, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi
i prawnymi.
§ 7. Centrum wykonuje również inne zadania określone w ustawach lub wskazane przez organy Powiatu Suwalskiego.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna
§ 8. Pracą Centrum kieruje Dyrektor zatrudniany przez Zarząd Powiatu w Suwałkach
-
Pracowników Centrum zatrudnia Dyrektor.
- W czasie nieobecności Dyrektora Centrum, jego czynności wykonuje w zastępstwie osoba wyznaczona przez Dyrektora.
- Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie czynności należące do Dyrektora Centrum, za wyjątkiem rozstrzygnięć z zakresu spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Dyrektora, w tym wydawania decyzji administracyjnych i zawierania umów wykonywanych przez Dyrektora z upoważnienia Starosty.
§ 9. Do zadań Dyrektora Centrum należy w szczegolności:
- organizowanie pracy Centrum;
- kierowanie podległymi pracownikami;
- składanie, w terminach ustawowych, oceny zasobów pomocy społecznej, w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
- reprezentowanie Centrum wobec organów administracji rządowej i samorządowej
w zakresie powierzonych mu uprawnień;
- prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej;
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań przez podległe jednostki organizacyje pomocy społecznej;
- zapewnienie bezpiecznych warunków pracy.
§ 10. Szczegółową organizację wewnętrzną i funkcjonowani Centrum określa Regulamin Organizacyjny podlegający zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu.
§ 11. Nadzór merytoryczny nad działalnością Centrum sprawuje Zarząd Powiatu.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§ 12. Centrum jako jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową według zasad okreslonych w przepisch prawa.
§ 13. Centrum wyposażone jest w majatek przekazany w zarząd.
§ 14. Podstawę gospodarki finansowej Centrum stanowi plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym.
§ 15. Centrum w całości pokrywa swoje wydatki z budżetu, a uzyskane dochody odprowadza do budżetu
Powiatu.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 16. Zmian statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
|